16 Kasım 2010 Salı

Elmalı Tarçınlı Sütlaç

Tatilde okumaya zaman ayıracağım demiştim. Tatilsiz ve çok yoğun çalıştığım dönemlerde de çok kitap okurdum. Bu tatilde; yemek köşesi yazarı ve önceki yıllarda iyi bir okuru olduğum, ama son dönemlerdeki yazılarını kaçırdığım, Arman Kırım 'ın arşivinden okuyamadığım makalelerini okumaya başladım. Mutfakla ilgili teknik bilgilerine hayran olduğum ''Hocam'' mı desem, bilemediğim kıymetli bir yemek yazarı. Söke'li olduğu için daha da önemsiyorum. Çünkü ben de Söke doğumluyum (ne olaylı bir doğum ama ! Annem gezmek için anneannemlerin yanına geliyor. Sancılanıyor ve ben geliveriyorum. Babam da ''küplere biniyor''. Ve Söke'ye gelmiyor. Ah be anacığım, o karnınla ve benim karnındaki son günlerimde, eski Söke yollarında doğurmadın beni iyi ki !!!)
Arman Hocayı durmaksızın okumak ne mümkün. İki yazısını okudum, üçüncüsü tarçın' la ilgili tarifler. İyi ki okumaya zaman ayıracaktım. Tariflerden birini gözüme kestirdim ve uygulamaya giriştim. Elmalı ve tarçınlı sütlaç. Sütlacı yemeden bile damak tadıma uyduğunu anladım. Mutfağa gittim ve gidiş o gidiş.
Ben de sütlü tatlıları ve aşureyi koyulaştırmak ve kıvamına getirmek için nişasta kullanımına karşıyım. Tarifte beni çeken kullanılan teknik oldu. Sütü kaynatıp, ocağı kısarak 20 dakikada ara ara karıştırarak, buharlaşmasına izin veriyoruz. 1000 gram ağırlığındaki sütü 700 gram ağırlığına indiriyoruz. Ve custard tekniğiyle, yani yumurta sarılarıyla koyulaştırıyoruz.
Çorba tariflerime göz gezdirirseniz, çorbaları da yumurta ve süt terbiyesiyle koyulaştırdığımı, krema kullanmadığımı göreceksiniz.
En iyisi ben hemen malzemesini ve pişirilme aşamalarını yazayım. Çünkü tek kelimeyle harika oldu elmalı ve tarçınlı sütlaç. Yine de oğluşumun geleneksel yiyecekler grubuna sokmadığı  bir tarif.
Aşure yiyor gibi oluyorsunuz ama, muskat tadı da öne çıkıyor. Fırında pişirilme kokusu var, vanilya mis gibi. Hele üzerine yaptığım karamel bir harika. Yani çok değişik bir sütlaç yemek istiyorsanız, hemen denemelisiniz.
MALZEMELER:
1000 gram süt
180 gram toz şeker
1 veya 2  su bardağı taze elma suyu ( önce bir bardak koyalım. Pirinç pişmemişse diğerini de azar azar ekleyelim ).
2 adet elma
1 çay kaşığı tarçın
1 çay kaşığı muskat rendesi
1 kahve fincanı pirinç
6 yumurta sarısı
1 tutam doğal vanilya özü
YAPILIŞI:
1- Küçük bir tencereye elma suyunu, kabukları soyulmuş ve rendelenmiş elmaları, pirinci koyup, pirincin şişmesi için yarım saat bekleyelim (pirinci çok az suya tutalım, kolasının gitmesini istemiyoruz çünkü ). 
2- Kaynama noktasına geldikten sonra, muskat ve tarçını ekleyelim (tarifte 1 bardak elma suyu yazıyordu ama, pirinçler pişmediği için bir bardak daha ekledim. Pirinç cinslerine göre su çekme oranı da değişiyor ).
3- Bu sırada sütü bir tencerede kaynatıp, ateşi kısalım ve 20 dakika buharlaşarak su kaybetmesini bekleyelim. Arada tahta kaşıkla karıştıralım dip tutmaması için. Ve tencereyi ocaktan alalım.
4-Yumurta sarılarını (ayırdığımız aklarla beze yapmak, çok iyi fikir geldi bana. Kuzularım çok seviyor bezeyi ), şekerle birlikte çırpalım. Ilınması için sıcak sütten azar azar ekleyerek çırpmaya devam edelim. Ilınan yumurtalı karışımı süte ekleyelim. Orta ateşte, kaynamasına izin vermeden, iki dakika daha karıştıralım. Ve ocaktan alalım.
5- Yumurtalı süt karışımının içine, pirinçli karışımı da ekleyelim. Özleşince fırına dayanıklı kaplara boşaltalım. Tepsiye yerleştirelim ve kapların yarısını geçmemek kaydıyla tepsiye su dolduralım.
6- Önceden 160 derecede ısıtılmış fırında 35 dakika pişirelim.
7- Sütlaç ılınınca, karamel için küçük bir tavaya 2 çorba kaşığı toz şeker ve 1 çay kaşığı limon suyu koyalım. Hiç kaşık değdirmeden karamel rengi alıncaya dek, ara ara tavayı sallayarak pişirelim.
8- Karamel soğuyunca sertleştiğinden, kaynar hali geçince hemen sütlaçların üzerine tatlı kaşığıyla gezdirelim. Ve kaşığın tersiyle karameli dağıtalım. Sütlaçları soğutup servise sunalım.

Sütlacın iki tanesini güveçte pişirdim. Cam kapla güveç arasında tat farkı oluyor mu diye merak ettim. Çünkü yemeklerde güveç lezzeti çok fark ediliyor. Ama her ikisinden de tattığımda, güvecin ayrı bir tat ve koku katmadığını gördüm.                                

Muskat çok değişik bir baharat. Özellikle sütlü tatlılarda ve yemeklerde kullanılıyor. Çoğunlukla rendeleniyor. Karayipler' de yetişiyor. Sıcak şarap ve eggnog için geleneksel bir tat olduğu biliniyor. Hint mutfağında iştah açıcı olarak kullanılıyor.                                                           

0 yorum yap:

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More